Markedet for IoT viser tidlige tegn på modenhet, men det er fortsatt mange prosjekter som snubler.

IoT

Mange prosjekter mislykkes, og det er flere årsaker til dette. Derimot ser vi at det er en del felles trekk som går igjen i de vellykkede prosjektene. IoT er et begrep som er hypet opp i mange år. Kanskje vi nå går inn i en opplæringsfase der vi kan dele erfaringer med hva som faktisk fungerer, og hva som ikke gjør det?

Markedet modnes

Markedet for IoT viser tidlige tegn på modenhet, men det er fortsatt mange prosjekter som snubler. Implementering av et IOT-prosjekt er vanskelig. Mange prosjekter er komplekse, med mange interessenter involvert – og hvis du ikke klarer fange forretningsverdi med IoT-teknologien, er prosjektene dømt til å mislykkes.

I de siste årene har IoT vært et hett tema. En trend, som har ført til at ordet har blitt hypet unaturlig mye opp. Mange IoT-leverandører har derfor måttet jobbe hardt for å overbevise markedet om sin kompetanse ved å bruke use cases og suksesshistorier fra kunder. I virkeligheten fikk IoT trekkraft på svært få markeder – fabrikker og produksjonsselskaper, resten hang seg bare på.

Det er noen indikasjoner på at IoT-markedet modnes. Først ser vi antall plattformer som konsoliderer. For det andre ser vi at mer respekterte analytikerfirmaer forstår hva en IoT-plattform bør inneholde og dermed er i stand til å rangere dem. For det tredje har det blitt en overflod av use cases tilgjengelig.


Fra overbevisning til opplæring

Så nå er det kanskje på tide å flytte fra overbevisningsfasen til opplæringsfasen, og dele erfaringer med hva som faktisk fungerer og hva som ikke gjør det. Samt hvor du skal ha fokus når du starter din IoT-reise. Årsakene til at prosjektene mislykkes er mange, men det er noen trekk vellykkede prosjekter har til felles. Bart Schouw fra Software AG har identifisert syv årsaker, eller vaner. Han har basert disse på personlige erfaringer fra de siste årene, med mange IoT-muligheter og -prosjekter over hele verden.

7  Vaner

En-for-en er de ikke revolusjonerende – men sammen er de kraftige.

Bruk  tilgjengelige use cases
Arbeid i tverrfaglige team
Sett “the platform at the heart”
Jobb deg bakover
Vær besatt av analyser
Planlegg kontinuitet på forretning
Develop your secret sauces

Ikke vær skeptisk selv om noen av disse kanskje høres litt kryptiske ut.  
Du kan lese mer om de ulike temaene  av Bart Scouw her